Terugblik NOAB Ledendag: ‘Doe meer dan je klant verwacht’

Laatst gewijzigd op: 19-09-2018

Het thema Klanten stond centraal tijdens de 6de NOAB Ledendag die werd gehouden op Evenementenlocatie Watergoed in Valburg. Waar een geschikte locatie al niet goed voor is. Deze NOAB Ledendag gaat de boeken in als ongedwongen, positief en bovenal sfeervol, met sprekers die het thema Klanten van alle kanten belichtten. En dat was best leerzaam.

hr-noab-event-07092018-mo-barends-609-164.jpg

Opvallende afwezige was overigens NOAB-voorzitter Martien Hermans, die tijdens de Ledendag in Peru verbleef, maar toch het openingswoord verrichtte. Hij maakte melding van de aanwezigheid van een recordaantal kantoorhouders en wenste alle aanwezigen veel inspiratie en positiviteit toe. Dit bleken aan het einde van de dag profetische woorden te zijn.

NOAB had vier interessante sprekers uitgenodigd: Frans Reichardt noemt zichzelf de klantenfluisteraar, Femke Hogema liet zien hoe elke boekhouder/accountant winstadviseur kan worden, Kees de Jong gaf aan dat afscheid nemen van klanten niet negatief is, maar juist positief kan uitpakken, en Thom Boot probeerde te ontleden wat klanten ons niet vertellen. Kortom, aan diversiteit geen gebrek.

Ambiance

In ruimtes met namen als Tent, Kapschuur, Boerderij en Restaurant werd in een ongedwongen ambiance het klantenaspect in al zijn merites over het voetlicht gebracht. Reichardt gaf aan de hand van enkele voorbeelden aan hoe pijnlijk of juist niet het contact met klanten kan zijn. Een brief van een bank werd ondertekend met ‘virtueel kantoor’, terwijl de postbode op een briefje liet weten dat de post vanwege het weer nat was geworden, ondertekend met de voornaam van de postbode. Om het verschil maar even aan te geven. 

Hij is ervan overtuigd dat de kantoorhouder zich bij elke klant moet afvragen wat er beter kan. “Wat is fijn, wat doet pijn.” Reichardt liet zien dat er vijf factoren zijn, aangegeven door klanten, die bijdragen aan klantvriendelijkheid. Er zijn als ik je nodig heb, doen wat je belooft, wees flexibel, geef fouten toe en los ze op en wees relevant en behulpzaam. “Het is a hell of a job om je klanten tevreden te houden.” Maar, besloot hij vol optimisme:” Als je iets doet wat buiten je primaire dienstverlening ligt, wordt dit door de klant als erg prettig ervaren. Kortom, verras.”

‘Het is ‘a hell of a job’ om je klanten tevreden te houden’

Waar Reichardt het had over het naar de zin maken van klanten, daar richtte Kees de Jong zich juist op het afscheid nemen van. “Succesvolle bedrijven hebben ergens in hun ontwikkeling ‘nee’ gezegd. Durf te kiezen,” was zijn advies. “En ga vooral niet op prijs concurreren.”

Waarde toevoegen

Femke Hogema liet zien hoe NOAB-kantoren relevant kunnen blijven voor hun klanten. ‘Waarde toevoegen’, zijn de toverwoorden. Dat gaat het ene kantoor gemakkelijker af dan het andere, maar het is te leren. Waar de klant om vraagt is het leveren van resultaat en niet om handelingen. Thom Boot, tenslotte, benadrukte dat het vertrouwen tussen kantoor en klant van belang is. “Het gaat niet om geld, maar vooral om vertrouwen, op allerlei vlakken.”

Of u na deze dag wat meer ‘toekomstproof’ bent geworden, moet de toekomst uitwijzen. Leerzaam was het zeker, inspirerend ook en bovenal ongedwongen. En daarmee zeker voor herhaling vatbaar.
 

En hoe nu verder ?

infographic_noab_mkb_ondernemerscoach.pngBent u NOAB-lid en was u erbij? Hopelijk bent u dan geinspireerd geraakt en wilt u met de thema's aan de slag! Goed nieuws: alle onderwerpen komen in concreet toepasbare vorm terug in het programma NOAB MKB Ondernemerscoach

Het actie-leertraject MKB Ondernemerscoach helpt NOAB-kantoren te anticiperen op alle veranderingen. Een intensief traject dat leidt tot kantoren die klaar zijn voor de toekomst. Bovendien helpt docent Maurice Lander kantoren te veranderen van productiegericht naar klantintiem kantoor.

Kennismaken  
Maak kennis in de Masterclass MKB Ondernemerscoach (voor leden).

Wat vinden de deelnemers ervan? 
“Waarom zijn jullie daar niet eerder mee gekomen?,” vragen ondernemers. Een serieus en boeiend traject dat moet leiden tot kantoren die klaar zijn voor de toekomst. Lees hier het Activa-artikel,2018.


Ga naar het nieuwsoverzicht

Terug