Blog: vertrouwen in de toekomst met soft skills

Laatst gewijzigd op: 13-11-2019

 

blog_met_noab_logo.jpgVindt u persoonlijk contact met klanten spannend? Dan bent u niet de enige. “De beroepsgroep van NOAB is van nature wat introverter, wat meer taakgericht,” constateert trainer Marc Wilhelmus, die dit jaar een workshop heeft verzorgd over vertrouwen en klantcommunicatie als onderdeel van de cursus ‘Stilstaan is geen optie in de praktijk’. Maar: er valt veel te leren. “Door jezelf een paar simpele skills eigen te maken, ontstaat er al een heel ander gesprek.”

Een jaarrekening bespreken, kwartaalcijfers doornemen of een aangifte verzorgen: fiscaal adviseurs zijn vanuit het verleden gewend om vooral inhoudelijke vragen te stellen of te beantwoorden. Hoeveel btw moet een klant afdragen? Of wanneer moet een aangifte ingediend zijn? Maar de vertrouwd adviseur van de toekomst doet veel meer: hij voegt waarde toe buiten de cijfers. Dat begint met persoonlijk contact maken, jezelf proactief opstellen en klanten inspireren. Een nieuwe rol, die om andere vaardigheden vraagt: écht luisteren en vragen stellen op verschillende niveaus – niet alleen inhoudelijk en procesmatig, maar ook op gevoelsniveau: wat motiveert u als ondernemer, wat vindt u belangrijk en wat wilt u bereiken?

Vertrouwen als basis

Tijdens zijn workshop heeft Wilhelmus de deelnemers zelf laten ervaren hoe het voelt als iemand oprechte vragen stelt en naar je luistert. “Als je zelf ervaart wat een paar simpele vraagtechnieken met je doen, dan kun je beter aanvoelen wat een goed gesprek met een klant doet. Stel je maar eens voor dat jij als ondernemer aan de andere kant van de tafel zit en jouw adviseur oogcontact maakt, uit oprechte interesse vraagt hoe het met jou en je onderneming gaat, en aandachtig naar je luistert. Als ondernemer voel je je dan serieus genomen. ‘Mijn adviseur wil weten wat mij bezighoudt, hij voegt echt iets toe voor mij.’ Zo creëer je een vertrouwensbasis met je klant.”

Vooral introverte mensen vinden het prettig om gespreksvaardigheden aan te leren, merkt Wilhelmus. “Als je iemand die dat niet gewend is, vraagt om een hele dag presentaties te geven op een groot podium, dan loopt hij helemaal leeg. Maar als je diegene bepaalde skills meegeeft en hem vraagt om af en toe uitleg te geven over een project waar hij enthousiast over is, dan krijgt hij daar ook energie van. Juist omdat hij beseft dat hij iets te vertellen heeft, omdat hij weet hoe hij mensen met andere gedragsstijlen kan benaderen en omdat hij merkt dat er naar hem geluisterd wordt. Zo’n presentatie zal hem steeds beter afgaan, doordat het vertrouwen in zijn eigen vaardigheden toeneemt.”

Energie

Maar zijn soft skills altijd aan te leren? “Je kunt jezelf zeker ontwikkelen met een bepaald basisinstrumentarium om goede gesprekken te kunnen voeren,” stelt Wilhelmus. “Ondernemers zijn over het algemeen net wat dominanter, dus dan is het extra fijn om vertrouwen te hebben in je eigen vaardigheden als adviseur. Als je een gedragsstijl kunt herkennen, dan kun je jouw gedrag daar op aanpassen. Als je weet welke vragen je kunt stellen en hoe je écht kunt luisteren, dan voel je je steeds zelfverzekerder. Daardoor neemt het vertrouwen toe. Niet alleen het vertrouwen van de klant, maar ook het vertrouwen in jezelf en in jouw toekomst als vertrouwd adviseur. En dat geeft energie!” ■


Ga naar het nieuwsoverzicht |  Doorzoek het NOAB-nieuws

Terug