Afscheid nemen van klanten: NOAB Ledendag 2018

Laatst gewijzigd op: 19-07-2018

Eén van de sprekers op de NOAB Ledendag van 6 september a.s. is Kees de Jong. Hij vertelt over 'Afscheid nemen van klanten'.
 

keesdejong_2_0.jpg

Kernklanten zijn de ideale klanten voor uw kantoor en uw diensten. U spreekt elkaars taal, u begrijpt elkaar. De ideale klant betaalt ook op tijd. Vaak zien we dat maar 20% van de klanten het predicaat ‘ideale klant’ verdient. Wat doen we met de rest?

Kees de Jong, groeiondernemer pur sang en o.a. mede-oprichter van NLGroeit, durft hierin duidelijk stelling te nemen. "De resterende 80% van de klanten leidt tot omzet, maar ook tot veel problemen. De oplossingen passen nét niet. Klanten die af en toe een afspraak vergeten, incomplete gegevens aanleveren of niet tijdig betalen. Vaak gaat 80% van de energie naar deze klanten. De ideale klanten - de kernklanten -  zijn dan plotseling sluitpost van je aandacht geworden. Dus waarom kies je je klant niet?"

“Ja maar… we hebben nog meer klanten!”, hoort hij regelmatig tegenstribbelen. Of: “Ja maar… je moet dankbaar zijn voor elke klant”.

Klanten bedienen waarvoor je aanbod niet primair bedoeld is, is vragen om problemen. Of op zijn minst middelmaat. Kiezen is verliezen. Kiezen voor je kernklant is niet kiezen voor andere klanten. Je kunt andere klanten wel bedienen, maar met tweede prioriteit. Dat schept ruimte voor kernklanten. Dat schept ruimte voor groei en bloei. 

button_noab-leden-kunnen-zich-hier-aanmelden-voor-de-noab-ledendag.jpg


Ga naar het nieuwsoverzicht 

Terug